Nie błądź naukowcu młody!
Pierwszy polski poradnik o tworzeniu nauki, skierowany do studentów i młodych badaczy z dziedzin biomedycznych pt. „Pomysł – Badanie – Publikacja”, wydali studenci i absolwenci Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.
Publikacja jest poradnikiem, którego celem jest pomoc młodym lekarzom i studentom kierunków medycznych w stawianiu pierwszych kroków w świecie nauk medycznych.
– To zbiór wyselekcjonowanych tekstów dotyczących nauki i jej propagowania: od filozofii myśli naukowej, poprzez evidence-based medicine, statystykę medyczną – do pisania prac naukowych. Autorami artykułów są naukowcy z Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, Charité – Universitätsmedizin Berlin, The University of Western Australia oraz University Hospitals of Leicester NHS Trust w Wielkiej Brytanii – informuje koordynator NaukaPoLudzku.pl, Przemysław Waszak z Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.
– Zawód lekarza współcześnie nie może już się obyć bez zrozumienia badań naukowych. Lekarz chcący leczyć dobrze swoich pacjentów, musi być na bieżąco z wiadomościami naukowymi. Właśnie w tym celu powstał nasz projekt – dodaje Waszak.
Ze szczegółami można się zapoznać w załącznikach oraz na stronie www.naukapoludzku.pl. Na tej stronie można znaleźć też plik PDF zawierający całą treść książki, do swobodnego ściągnięcia na własne urządzenia (wolna licencja Creative Commons). Wszystko jest całkowicie za darmo dostępne dla każdego użytkownika. Projekt od początku miał charakter non-profit i wszyscy autorzy wykonywali swoją pracę jako wolontariat.
W poszczególnych rozdziałach autorzy podpowiadają, jak właściwie czytać teksty naukowe, jak przygotować i opublikować artykuł naukowy oraz jak występować na konferencjach czy współpracować z naukowcami z zagranicy. Omawiają podstawy evidence-based medicine, czy kwestie związane z bioetyką badań naukowych. Przybliżają podstawy biostatystyki, kwestie bibliometrii czy korzystania z naukowych baz danych. Są też rozdziały poświęcone finansowaniu nauki, zarządzaniu projektem i zespołem badawczym, czy kwestiami związanymi ze współpracą nauki z biznesem.W części eseistycznej doświadczeni naukowcy dzielą się natomiast osobistymi spostrzeżeniami i podsuwają młodszym kolegom inspiracje, pomocne w naukowym rozwoju.
Książka powstała dzięki oddolnej inicjatywie. Jej redakcją i składem zajęli się studenci oraz młodzi absolwenci Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Chcieli oni wyjść naprzeciw potrzebom młodych ludzi, którzy pragną zajmować się nauką, ale nie wiedzą, jak to prawidłowo robić – tłumaczy
Waszak. Książka ma też pomóc lekarzom, którzy – aby dobrze leczyć swoich pacjentów – powinni na bieżąco śledzić naukowe nowości ze swojej dziedziny. – Takie podejście jest nie tylko pożądane, ale wręcz konieczne ze względu na uwarunkowania współczesnej medycyny. W erze evidence–based medicine nie można już dłużej traktować nauki jako hobby dla zapaleńców lub obowiązku personelu zatrudnionego na kontraktach akademickich. W czasach, kiedy postęp w naukach biomedycznych osiąga przyrost geometryczny, znajomość metodologii, języka i trendów nauki są nieodzowne dla każdego, kto chce dobrze leczyć swoich pacjentów. Te umiejętności umożliwiają nie tylko uchwycenie najświeższych doniesień, ale także ocenę ich wiarygodności – podkreślają autorzy przedsięwzięcia.
aa