Na cztery ręce z Bruce Liu
„Spełniło się moje marzenie, którego nawet nie odważyłam się mieć” – mówi dr n. med. Małgorzata Strycharz-Dudziak, wieloletni pracownik badawczo-dydaktyczny w Katedrze i Zakładzie Stomatologii Zachowawczej z Endodoncją UM w Lublinie. Pod koniec sierpnia z okazji finału Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Dzieci, Młodzieży i Dorosłych z Zaburzeniami Słuchu „Ślimakowe Rytmy” i 30-lecia Światowego Centrum Słuchu w Kajetanach pod Warszawą zagrała w duecie z Bruce Liu, zwycięzcą 18. Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina z 2021 r.
Podczas koncertu zatytułowanego „Tam, gdzie gra muzyka”, kończącego tegoroczny festiwal, tradycyjnie występowali pacjenci, którym prof. Henryk Skarżyński, dyrektor i twórca ośrodka w Kajetanach, wszczepił implanty słuchowe. Dzięki nim ludzie, którzy nic nie słyszeli lub mieli poważne problemy ze słuchem, dziś uprawiają muzykę, a niektórzy sami uczą muzyki! Gościem specjalnym koncertu galowego był Bruce Liu, który zaprezentował w swoim recitalu utwory Chopina oraz Beethovena, a także zagrał w duecie z dr Małgorzatą Strycharz-Dudziak.
Doktor Strycharz-Dudziak zaczęła tracić słuch, kiedy miała 13 lat i była uczennicą lubelskiej szkoły muzycznej w klasie fortepianu. Po trzech latach całkowicie przestała słyszeć. – W zupełnej ciszy spędziłam prawie dwa lata. To bardzo mocne doświadczenie izolacji, wykluczenia ze świata dźwięków i zamknięcia w ciszy. Musiałam się rozstać ze szkołą muzyczną (zdążyłam ją mimo wszystko ukończyć na poziomie podstawowym) – i nigdy, nawet już nie słysząc, nie przestawałam grać – opowiadała trzy lata temu w rozmowie z „Medicusem”, wspominając swój występ z innym laureatem konkursu chopinowskiego, prof. Januszem Olejniczakiem. – Występ też odbył się w ramach koncertu pacjentów z mistrzami. Zagraliśmy wówczas jeden z tańców słowiańskich Antoniego Dworzaka.
– W tym roku w czasie sierpniowego koncertu z Bruce Liu zagraliśmy I część „Małej Suity” Claude`a Debussy`ego zatytułowaną „En bateau” („Na łódce”). Dodam, że z Liu w duecie zagrał też mój 12-letni syn Nikodem, uczeń szkoły muzycznej w Lublinie. Wykonali oni wspólnie dwie miniatury Georgesa Bizeta „Lalka” i „Bąk” z cyklu „Jeux d’enfants” op. 22 („Zabawki dziecięce”).
– Czym są dla mnie takie występy? Nadzwyczajnym spełnieniem marzeń. Marzeń, których chyba nie odważyłabym się nawet mieć! A także zaszczytem i wielką przygodą! Spotykam tak wyjątkowe osoby, a Bruce Liu jest bardzo skromnym, wrażliwym i otwartym człowiekiem. Ze względu na napięty grafik tego wybitnego artysty (dzień wcześniej miał koncert w Filharmonii Narodowej w ramach festiwalu „Chopin i jego Europa”) mieliśmy zaplanowaną tylko jedną próbę, która odbyła się dwie godziny przed występem. Musieliśmy szybko stworzyć zgrany Bruce pytał mnie, w jaki sposób chciałabym wykonać pewne fragmenty utworu, był otwarty na moją interpretację. Natomiast swoje propozycje przedstawił, przede wszystkim grając. Jego gra zachwyca lekkością, błyskotliwym stylem i świeżością – podkreśla dr Strycharz-Dudziak. – Widać, jaką radość sprawia mu gra.
Warto tu przypomnieć, że dr Strycharz-Dudziak miała możliwość zagrania w wielu wspaniałych miejscach, w których prof. Skarżyński organizował kongresy naukowe lub ważne jubileusze związane ze swoją działalnością, m.in. w: Filharmonii Narodowej w Warszawie, Starej Pomarańczarni w warszawskich Łazienkach Królewskich, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, sali koncertowej
„Sinfonia Varsovia” czy Teatrze „Palladium” w Warszawie oraz wielokrotnie w Kajetanach.
– Występowałam także w Wiedniu na Festiwalu Pianistycznym dla osób niepełnosprawnych oraz w Innsbrucku, gdzie odebrałam nagrodę „Life Award” w kategorii kultura i sztuka, przyznawaną osobom lub instytucjom przełamującym bariery w codziennym życiu.
Anna Augustowska